upominaj i chwal ale z głową

Chwalić dziecko trzeba, ale nie przy innych dzieciach bo...
Jeśli tylko zapomnę o tej zasadzie od razu słyszę "a ja?"

Jeśli ganię jedno dziecko w obecności innych to poniżam :(

Dlatego mądry rodzicu weź dziecko na bok i powiedz mu jak to jesteś pod wrażeniem tego i tego...
I weź dziecko na bok (nie w tym samym czasie) i powiedz, że dobrze byłoby to i to przemyśleć bo ...


To taka mądrość, której nauczyłam się na kursie w szkole rodziców. Unikamy dzięki temu porównywania dzieci. A przecież wiadomo do czego prowadzi porównywanie.

Mądrze chwalić jest sztuką,  której nieustannie się uczę. Dzieci i tak mają w jakiś sposób wdrukowane porównywanie się, lepiej tego nie podsycać bo przecież przed nimi cała dorosłość. Porównywanie się do innych jest zawsze złe, bo albo mówi "jestem lepszy..." albo "jestem gorszy..." i jedno i drugie jest destrukcyjne.

ale o tym innym razem :)

Tymczasem Staś w piaskownicy pyta: "Kto zrobił lepiej ja czy Ola. Kto jest fajniejszy?" No Stasiu ty jesteś fajny chłopiec a Ola to fajna dziewczynka.
"A razem jesteśmy fajni... to dobrze"



Popularne posty